Porady

Jak zrobić dobry portret firmowy - praktyczny poradnik




W dobie portali Facebook, Linkedln czy nawet responsywnych stron internetowych trudno wyobrazić sobie, by nowoczesna firma nie posiadała profesjonalnych zdjęć biznesowych przedstawiających swoich pracowników oraz prezesa czy zarząd. Często budowanie zaufania Klientów zaczyna się od dobrego wizerunku, który staje się wizytówką firmy. Czy jednak musi się to wiązać z wynajmowaniem fotografa lub wizytą całego zespołu w studiu fotograficznym? Dowiedzcie się jak zrobić dobry portret firmowy przy podstawowej znajomości zasad fotografowania i minimalnym wyposażeniu sprzętowym.

Czy portrety pracowników firmy i zarządu są potrzebne

Na samym początku możecie zastanawiać nad tym, czy wykonywanie zdjęć firmowych ma w ogóle sens. Takie praktyki są domeną korporacji, ale czy w kilkuosobowej firmie lub dużym przedsiębiorstwie działającym w polskich realiach powinniśmy się na to decydować? Wykonanie sesji u profesjonalnego fotografa wiąże się z niemałymi kosztami, ale czy samodzielnie damy sobie radę?

Prawda jest taka, że nie każda firma w Polsce potrzebuje zdjęć biznesowych - w końcu jeśli nie posiadamy własnej strony internetowej (lub jest ona przestarzała i nie ma znaczenia dla firmy), a jako właściciele nie mamy nawet konta na Linkedln, to po co zadawać sobie w ogóle trud? Domyślam się jednak, że jeśli tutaj jesteście, wizerunek w Internecie ma dla was znaczenie i zastanawiacie się, jak można go poprawić, by pośrednio doprowadzić do zwiększonych obrotów.

Zdjęcia firmowe pracowników oraz zarządu firmy mają przede wszystkim wzbudzać zaufanie - profesjonalny fotograf potrafi przedstawić w dobrym świetle nawet najgorszego z szefów, który budzi postrach wśród całego zespołu. Klienci i kontrahenci, którzy mają z nami współpracować, chcą na ogół zobaczyć osobę z krwi i kości (lub zespół specjalistów), która godnie reprezentuje firmę i utwierdza w przekonaniu, że podjęcie współpracy nie grozi żadnym ryzykiem.

Kogo fotografować - cały zespół czy zarząd

Gdy zdecydujecie się na wykonanie portretów firmowych, pierwsze pytanie będzie dotyczyło ilości fotografowanych pracowników - czy angażować wyłącznie osoby decyzyjne, specjalistów czy cały zespół, nawet jeśli składa się z 50 jednostek? Na to pytanie możecie odpowiedzieć sobie analizując sposób myślenia klienta lub kontrahenta. Czyj wizerunek jest dla niego ważny?

Przykładowo jeśli jesteście małą firmą składającą się z 2-3 osób, które zajmują się całą sprzedażą, możecie zadbać o wizerunki każdego z pracowników. Gdy zespół rozrasta się już do kilkunastu osób, warto zadać sobie pytanie, które z nich mają znaczenie dla Klienta lub Kontrahenta. Najważniejszy jest oczywiście wizerunek prezesa firmy oraz osób kontaktujących się z Klientami. Jeśli jednak prowadzicie działalność zrzeszającą specjalistów (pakiety usług itp.) warto zadbać o zdjęcie każdego z nich. W przypadku dużej firmy, w której kadrę można podzielić na pracowników biurowych i np. pracowników produkcji czy dostawców, którzy nie mają kontaktu z Klientem, ale pracują przy tworzeniu produktu, dobrym pomysłem jest zdjęcie grupowe pokazujące wielkość danego przedsiębiorstwa.

Pamiętajcie jednak o tym, że wszystkie zdjęcia pracowników powinny być spójne - niezależnie od zajmowanego stanowiska czy rangi. Jeśli planujecie wprowadzić rozróżnienie, powinno być ono subtelne. Wykonywanie każdego zdjęcia w innej koncepcji świadczy o braku profesjonalizmu.

Jak opracować koncepcję zdjęć, czyli czy wizerunek firmowy musi być nudny

Jeśli ktoś będzie próbował wam wmówić, że każda firma musi mieć portrety na szarym lub białym tle w koszulach i garniturach, możecie być pewni, że nie ma pojęcia o najnowszych trendach. Jest to kolejny przypadek, w którym musicie sami odpowiedzieć sobie na pytanie - jak chcecie być postrzegani przez swoich Klientów i Kontrahentów? Jeśli wasza firma oferuje np., kreatywne usługi, sztampowe zdjęcia na gładkim tle nie będą do nikogo przemawiały. Pójście w drugą stronę również jest odradzane - pracownicy kancelarii prawniczej czy biura ubezpieczeń muszą wyglądać tak, by każdy z nas był gotowy im zaufać.

Zobaczcie galerię portretów firmowych, które mogą stać się doskonałą inspiracją przy tworzeniu własnych fotografii i zanotujcie kilka myśli o każdej z nich - przydadzą się wam w późniejszej części tekstu:

 

 

 

 

 

 

 

 

Praktyczny poradnik fotografii firmowej

1 - Wybierz miejsce fotografowania

Na tym etapie orientujesz się już, jak mogą wyglądać zdjęcia firmowe i powinieneś mieć podjętą decyzję, kogo będziesz fotografował.

Teraz należy wybrać odpowiednie tło, które może przeszkadzać lub pomagać w budowaniu dobrego wizerunku firmy. W portretach korporacyjnych najczęściej stosuje się jednolitą szarą lub biała barwę, która nie odciąga wzroku od samego modela. Niekiedy wybiera się również czarne lub granatowe tła. Najlepsze są oczywiście wersje profesjonalne zawieszone na statywach, ale niekiedy zdjęcie na gładkiej ścianie również spełni swoją rolę. Jeśli nie posiadamy profesjonalnego tła możemy posiłkować się kartonem o wybranej barwie - ogranicza nas to jednak do ujęcia samej twarzy.

Dużo przydatnych akcesoriów znajdziecie w opisie tego, jak zrobić domowe studio fotograficzne.

Jeśli nasza firma znajduje się w nowoczesnym budynku wyposażonym w profesjonalne sprzęty, możemy zdecydować się na zrobienie zdjęć w naturalnym otoczeniu. Na zdjęciu najważniejszy jest model i w przypadku portretów firmowych tło powinno być przynajmniej częściowo nieostre.

Bardzo ważnym aspektem jest przemyślenie kadru - czy będzie to zdjęcie w stylu amerykańskim (od kolan w górę), zdjęcie od pasa w górę, samej twarzy, ujęcie w pionie czy w poziomie. Często lepszym rozwiązaniem jest wykonanie ujęcia o szerszym kadrze, które w razie potrzeby można przyciąć. Portrety firmowe możemy w końcu wykorzystać na stronie internetowej, gdzie powinniśmy umieścić je w wysokiej jakości.

2 - Dobierz odpowiedni sprzęt i dostosuj ustawienia

Niestety wykonanie dobrych portretów firmowych za pomocą cyfrówki graniczy niemal z cudem. Niezbędna będzie lustrzanka lub bezlusterkowiec z dobrej jakości obiektywem. Do portretów sprawdzają się modele o średniej jasności i o ogniskowej 70-105 mm. Jeśli korzystamy z amatorskiego sprzętu, obiektyw 40-150 mm również powinien dać sobie radę.

W czasie wykonywania zdjęć należy oczywiście dopasować podstawowe parametry i zapisywać wszystko w formacie RAW, by ułatwić sobie postprodukcję ujęć, która często bywa niezbędna. Ważne jest prawidłowe ustawienie głębi ostrości, która powinna znajdować się w przedziale f 8-11. Wykonując zdjęcia w pomieszczeniach możemy mieć problem z doświetleniem - nie poprawiajmy go jednak za pomocą ISO, które powinno być ustawione maksymalnie na 400, gdyż na fotografiach pojawi się nieestetyczne ziarno.

Poza aparatem fotograficznym musimy postarać się o dodatkowe oświetlenie. O ile można korzystać z naturalnego światła, jest ono bardzo trudne do w czasie wykonywania portretów firmowych. Jeśli zdecydujemy się na naturalne tło i oświetlenie, możemy pomóc sobie blendą fotograficzną, która umiejętnie nakierowana odbije światło z otoczenia na twarz modela.

Warto mieć jednak przynajmniej jeden zestaw oświetleniowy - softbox lub żarówkę z parasolką rozpraszającą światło, które doskonale rozświetlą zbyt ciemną scenę. Profesjonaliści często mają pod ręką blendy, softboxy, stripy oraz beauty dish'e, jednak wiążę się to ze sporą inwestycją w sprzęt fotograficzny, której możemy po prostu nie planować.

3 - Przygotuj modeli

W całej sztuce fotografowania najtrudniejsza jest współpraca z modelem. O ile uda nam się wybrać scenę, ustalić kadr i przygotować niezbędny sprzęt, możemy polec właśnie na tym etapie.

Na samym początku zadbajmy o przygotowanie wizualne modeli - pracownicy i szefostwo powinni być ubrani w eleganckie ubrania.

Najlepiej sprawdzają się koszule i garnitury, które muszą być przede wszystkim wyprasowane i czyste. Retuszowanie wymiętych ubrań naprawdę może zmarnować długie godziny. Kolorystyka powinna być zawsze maksymalnie stonowana - wzory, jaskrawe kolory i nadmiar dodatków nie wyglądają profesjonalnie. Jeśli pracownicy nie są do końca pewni, jak dobrać ubiór na firmową sesję, lepiej żeby zabrali ze sobą kilka dodatkowych kompletów. Uczesanie i odpowiedni makijaż są równie ważne w przypadku obu płci. Kobiety mogą pozwolić sobie na mocniejszy makijaż, który na zdjęciach wygląda lepiej niż naturalny look. Zawodowi fotografowie często wynajmują profesjonalnych wizażystów, którzy pomagają dostosować wygląd modeli, jeśli jednak chcemy wykonać sesję samodzielnie, zasugerujmy wizytę u fryzjera czy kosmetyczki na własną rękę.

W czasie fotografowania starajmy się proponować pozy, by modele nie stali po prostu ze spuszczonymi po bokach rękami. Najlepszym wyborem wizerunkowym jest połączenie dwóch z pozoru przeciwstawnych postaw - uśmiechu z powagą, rozluźnienia ze stabilnością, pewności siebie z otwartością itp. By lepiej zobrazować popularne pozy zerknijcie ponownie na inspiracje i przeanalizujcie każdą z nich właśnie pod tym kątem. Jakie wrażenie sprawiają poszczególni modele?

Niekiedy nawet przygotowanie wizualne modela i wybranie odpowiedniej pozy nie będzie wystarczające. Jako fotograf mamy za zadanie zadbać o odpowiednią atmosferę. Spięcie, niechęć lub nawet strach widać na zdjęciu i nie będziemy go w stanie zretuszować. Profesjonaliści żonglują różnymi metodami - zagadują modela w temacie jego zainteresowań, odciągają jego uwagę żartami, zaczynają sesję od wypicia kawy, starają się odgrodzić go od reszty pracowników, którzy mogą działać deprymująco. Każda metoda jest dobra, o ile wprowadza rozluźnienie i usprawnia przeprowadzenie profesjonalnej sesji zdjęciowej.

Jeśli chcesz sobie przypomnieć, jak robić dobre portrety, zerknij do naszych wcześniejszych tekstów:

Popatrz na mnie - czyli jak wykorzystać kontakt wzrokowy oraz 5 rzeczy, o których musi wiedzieć modelka i fotograf

Dobry portret firmowy - nie taki diabeł straszny jak go malują

Wykonanie kilku profesjonalnych zdjęć firmowych nie musi być trudniejsze od fotografowania dzieci, przyrody lub innych obiektów. Musimy jednak pamiętać o tym, by zacząć od przygotowania odpowiedniego planu i sprzętu - bez tego nie uda nam się osiągnąć poziomu na jaki będą liczyć nasi modele. Profesjonalne portrety firmowe są jednak na wagę złota - można je wykorzystać nie tylko do reklamy firmy, ale do stworzenia pamiątkowego albumu z najlepszych odbitek cyfrowych lub portretu, który zawiśnie w formie fotoobrazu na ścianie w siedzibie firmy.

PODOBAŁ CI SIĘ TEN ARTYKUŁ?

Więcej tego typu treści możesz otrzymywać jako pierwszy, wystarczy się zapisać, akceptując tym samym regulamin i politykę prywatności

Możesz wypisać się z subskrybcji w dowolnym momencie klikając w odpowiedni link znajdujący się w wiadomości email.
Cennik
Odbitki, Zdjęcia XXL,
FotoObrazy, FotoPrezenty,
Kalendarze...
Dostawa od 0,00 zł
Jedynie u nas tysiące
Punktów Odbioru w całej Polsce.
Wywoływanie zdjęć
Foto4u.pl to wywołanie odbitek ze zdjęć najtaniej w Internecie.
Promocje
Teraz odbitki zamówisz taniej do
Firma Foto4u wykona dla Ciebie najlepsze odbitki cyfrowe zdjęć, Foto Prezenty, Zdjęcia XXL, FotoObrazy na płótnie i Kalendarze. Zamówione przez Internet produkty dostarczamy w 24h do kilku tysięcy Punktów Odbioru w Polsce, m.in:
Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdańsk, Bydgoszcz, Lublin, Poznań, Łódź, Katowice, Szczecin.
Dążymy do tego aby wykonywane przez nas fotousługi były w pełni dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta.
Wywoływanie zdjęć odbywa się z wykorzystaniem materiałów firmy KODAK.
Copyright © 2009-2017 Foto4u. All rights reserved.