O fotografii mody
Fotografia mody jest w jakimś sensie fotografią reklamową i fotografią produktu. Pięknie o tej dziedzinie fotograficznej wypowiedział się A. Liberman, który od lat 40-tych XX wieku pełnił funkcję dyrektora artystycznego magazynu “Vogue”: “Fotografia modowa, to nie fotografia sukni, ale fotografia opowiadająca o kobiecie”. Skoro Vogue to gazeta, której początki sięgają końca XIX wieku, to śmiało można stwierdzić, że fotografia mody jest jedną z pionierskich dziedzin fotografii w ogóle! Wiedziałeś o tym? Nie?! …..to zapraszamy do lektury na temat ciekawostek ze świata fotografii mody!
źródło: Flickr, Wikipedia
Pierwsze zdjęcia
Podaje się, że już w 1856 roku Adolf Braun opublikował album, który zawierał prawie 300 zdjęć Virginii Oldoini, toskańskiej szlachcianki, księżnej Castiglione. Kobieta przebywała na dworze Napoleona III Bonaparte. Uważana jest za pierwszą modelkę w dziedzinie fotografii mody! W prasie zdjęcia kobiet prezentujących piękne stroje pojawiły się najwcześniej w pierwszej dekadzie XX wieku w takich magazynach jak: “La mode practique” i “Les mode”. I tak Francja stała się stolicą mody!
Ewolucja w zakresie fotografii mody
Pierwsza rewolucja w zakresie fotografii mody wynikała z unowocześnień związanych z drukiem prasowym. To właśnie postęp technologiczny polegający na nowym półcieniowym obrazowaniu sprawił, że w prasie zaczęło pojawiać się mnóstwo zdjęć modelek w różnorodnych kreacjach. Zwiększył się więc popyt na zdjęcia modowe. Jak ewoluowała fotografia mody?
- W pierwszej połowie XX wieku fotografia mody była bardzo statyczna. Pracowano głównie w studiu fotograficznym.
- Niemniej jednak w zdjęciach z lat 20-40 minionego wieku widać bardzo wyraźne wpływy sztuk awangardowych. Fascynacje modernizmem, secesją, czy Art deco.
- Stało się to powodem do kolejnej zmiany - pójścia w kierunku kreacyjnym. Początkowo fotografowie zainspirowali się pokazywaniem modelek w ruchu. Mówiono, że jest to “trend radykalnego odejścia od sztywnego formalizmu”. Do druku coraz częściej trafiały zdjęcia w estetyce snapshot (zwykłe, nieformalne migawki).
- Na fotografię mody znacząco wpłynęła II wojna światowa. Chodziło głównie o odbiór społeczny zdjęć. Fotografię mody zaczęto traktować jako zbytek i luksus. Zdjęcia prezentujące modę były bardzo minimalistyczne. Pokazywano odzież oszczędną i funkcjonalną. Tak było w Europie.
- W Stanach Zjednoczonych podczas II wojny światowej rynek fotografii mody rozwijał się bez przeszkód. To właśnie w latach 40-tych XX wieku pojawiły się dużo lżejsze od dotychczas stosowanych aparaty fotograficzne. Powszechne stały się klisze kolorowe. Badacze podkreślają, że nie bez znaczenia na rozwój fotografii mody w tamtym okresie mieli przybyli z Europy artyści i fotograficy, którzy w Stanach chcieli schronić się przed działaniami wojennymi.
- lata 60-te XX wieku, to przeniesienie ekskluzywnych modelek z pracowni fotograficznych w przestrzeń otwartą - wiejską lub miejską. Uważa się, że właśnie dzięki takiemu zabiegowi moda przestała być elitarną dziedziną, a stała się tematem dostępnym dla wszystkich. Kobiety przedstawiane na zdjęciach prezentujących najnowsze kreacje pokazywane były jako wyzwolone, samodzielne, realizujące się w swojej pracy i niezależne finansowo! Odzwierciedlono więc zmiany obyczajowe zachodzące w społeczeństwie!
- lata 70-te i 80-te to powrót do pracowni fotograficznych i organizowanie zaskakujących wyreżyserowanych aranżacji, czasami nawet zupełnie irracjonalnych i artystycznych!
- fotografia mody lat 80-tych przyniosła nowość w postaci coraz większej ilości zdjęć prezentujących mężczyzn i modę męską.
- w latach 90-tych minionego wieku znów zapanowała moda na zdjęcia w estetyce snapshot, zdjęć szybkich, migawkowych o luźnej kompozycji, bardzo spontanicznych w wyrazie. Często moda była też pretekstem do przedstawienia problemów natury społecznej i obyczajowej.
- przełom wieków w świecie fotografii mody to już zawładnięcie technologii cyfrowych oraz programów graficznych do obróbki zdjęć (Photoshop). Nastąpiła fascynacja ciałem idealnym, a niektórzy nazywają tą stylistykę - “ciałem sterylnym”, wygładzonym i bez żadnych defektów.
- współcześnie obserwuje się szerokie zainteresowanie placówkami muzealnymi i galeriami sztuki, które zapraszają na wystawy, bądź gromadzą zdjęcia znanych mistrzów fotografii mody. Tak przełamana została kolejna bariera. Zdjęcia, których celem jest prezentowanie mody na łamach prasy czy w internecie są chętnie oglądane w muzeach i galeriach jak obiekty sztuki wysokiej!
źródło: Flickr
Pionierzy w zakresie fotografii mody
Claude Debussy był francuskim kompozytorem, pionierem impresjonizmu w muzyce. Impresjonizm w muzyce charakteryzowała wrażeniowość, ulotność, niesamowitość. “Claudem Debussym aparatu fotograficznego” nazywa się jednego z pionierów fotografii mody - Adolfa de Meyera. Jest on autorem klimatycznych, bardzo nastrojowych zdjęć eleganckich osób z wyższych sfer. W jego zdjęciach widać wpływy secesji, symbolizmu, a potem także kubizmu i Bauhasu. Portretował Luisę Casati, Józefinę Baker i Wacława Niżyńskiego. Meyer był pierwszym etatowym fotografem zatrudnionym przez magazyn “Vogue”. Jeśli chodzi o innowacyjne środki związane z techniką fotografowania osób w pięknych i gustownych strojach, to stosował:
- efekt podświetlenia
- obiektyw z ogniskową, która powodowała miękkie kontury fotografowanych obiektów
- naturalne ułożenie ciał
- kompozycja kulisowa wykorzystująca chętnie zasłony i krzesła
- fotografowanie w taki sposób, aby uchwycić lśniące odbicia od tła i biżuterii.
źródło: Wikipedia
Inni pionierzy fotografii mody to:
- Edward Steichen, który podjął współpracę z uznanym fotografem A. Stieglitzem. Eksperymentował on z płytkami autochromami wynalezionymi przez braci Lumiere i reklamowanymi, jako pionierskie płytki do fotografii barwnej! Po I wojnie światowej, w której uczestniczył porzucił tradycyjną fotografię. Wrócił do niej w okresie międzywojennym, ale zajął się fotografią eksperymentalną i modową. Pracował dla “Vogue” i “Vanity Fair”. Jego modelkami były Greta Garbo i Marlena Dietrich. W ostatniej fazie swojego życia wykonywał zdjęcia modelek w kreacjach od Chanell.
- Baron George Hoyningen - Huene, który uważany jest za wybitnego fotografa mody lat 20 i 30 minionego wieku. Obie jego siostry zostały projektantkami mody. On sam pracował jako szef francuskiej edycji “Vouge’a”.
- Norman Parkinson, który swoją karierę fotografa rozpoczął jako praktykant na angielskim, królewskim dworze! Pracował dla brytyjskiej edycji “Vouge’a” i magazynu “Queen”. Przez całe życie twierdził, że jest fotografem-rzemieślnikiem. Zajmował się głównie portretami i modą. Uważa się, że jego zdjęcia zrewolucjonizowały świat brytyjskiej fotografii mody. Dlaczego? Parkinson wyprowadził swoich modeli ze środowiska studyjnego w dynamiczny plener. Wielu jego kompozycjom towarzyszył humor. Pod koniec życia został mianowany królewskim fotografem. O swoim innowacyjnym podejściu do fotografowania kobiet i mody w plenerze mówił: “ Moje kobiety zachowywały się zupełnie inaczej - jeździły samochodami, szły na zakupy, miały dzieci i psa. Chciałem uchwycić tę stronę kobiet. Chciałem, żeby wylądowały na polach przeskakujących nad sianem, - nie sądziłem, żeby potrzebowały zaciśniętych kolan.”
źródło: Wikipedia
Czasy Avedona
Richard Avedon pracował dla “Vogue”, “Life” i magazynu mody “Harper’s Bazaar”. Pozowała mu m.in. Marylin Monroe czy Audrey Hepburn. Avedon jest jednym z fotografów, których uznaje się za rewolucyjnego w postrzeganiu mody i portretu. Mówi się o nim, że “oswobodził modelki”. Zainteresowanie modą wyniósł z domu rodzinnego, w którym jego matka posiadała manufakturę sukien. Fotografował modelki w bardzo naturalnych pozach. Modelki przestały być sztywnymi, upozowanymi manekinami. Jego zdjęcia cechuje naturalna mimika i gesty. Organizowane przez niego sesje zdjęciowe nie ograniczały się jedynie do pstrykania zdjęć. Ze swoimi modelkami prowadził długie, często nawet intymne rozmowy! Realizował wielkie projekty badające pasje kulturowe, polityczne i osobiste. Fotografował także na ulicach, w cyrku, w klubach nocnych, na plaży. Wykorzystywał okoliczności i scenerie, stało się to znakiem rozpoznawczym wielu jego zdjęć. Do kanonu fotografii weszły takie zdjęcia jak: Nastssia Kinski owinięta w pytona, nagi tors Andy’ego Warhola ukazujący blizny po napaści na artystę, zdjęcie modela w ubraniach od Chanel, który śmieje się za parą żywych słoni!
źródło: Flickr
Czasy Davida LaChapelle’a
Ikona współczesnej multisztuki: fotograf, artysta, producent i reżyser filmowy. Uważany jest za spadkobiercę Andy’ego Warhola. Jako 17 letni chłopak został fotografem dla magazyny “Interview”, kreowanego przez Warhola. Dzięki swoim działaniom związanym z modą, fotografią, reklamą i filmem stał się ikoną współczesnej popkultury. Kariera LaChapella nabierała tempa, po każdym kolejnym kontrakcie dla największych marek odzieżowych ( Diesel CZY h&M. Zdjęcia LaChapella publikowane były w najsłynniejszych i najbardziej prestiżowych magazynach takich, jak: “Vogue”, “The Face”, “VanityFair”, “Details”. Jego prace pokazywane są w wielu muzeach sztuki współczesnej (i nie tylko) na całym świecie. Zdjęcia tego artysty szokują swoim surrealizmem, kiczem, poczuciem absurdu. Niektórzy zarzucają mu przestylizowanie i przerost formy nad treścią. Sami sprawdźcie!
źródło: Pinterest
Naczelnym zadaniem fotografii mody było i po części nadal jest ukazanie reklamowanych przedmiotów z “wykorzystaniem” modeli lub modelek. To właśnie ludzie, na których prezentowane są reklamowane, polecane produkty mają przyciągnąć uwagę konsumentów. Zdjęcia prezentujące modę muszą przykuwać uwagę i sprawiać, że oglądający je chętnie zechce kupić reklamowany produkt dla siebie. Fotograf zajmujący się tematem mody musi współpracować nie tylko z modelem, ale z całą rzeszą ludzi: stylistą, makijażystą, fryzjerem, itd. Zdjęcia są obrabiane graficznie, wywoływane, trafiają do prasy, internetu i agencji reklamowych. Tylko dobra współpraca przekłada się na sukces końcowy sesji. Liczy się taki fotograf, który ma dobre pomysły i intuicję, ale także i ten, który umiejętnie i efektywnie współpracuje z otaczającymi go ludźmi. A czym jeszcze zaskoczy nas fotografia mody?…. zobaczymy!